Árképzés
Árképés. Mit fejezünk ki az árral?
Ezen a héten az árképzéssel foglalkozunk, amelyet az előző héten a #MarketingTerv részeként megemlítettünk, de akkora terület, hogy önálló hetet érdemel.
Maradt a hideg, de újra kisütött a nap!
Ezen a héten az árképzéssel foglalkozunk, amelyet az előző héten a #MarketingTerv részeként megemlítettünk, de akkora terület, hogy önálló hetet érdemel.
Első nap tisztázzuk, hogy mit is fejezünk ki az árainkkal? Sokan szem elől tévesztik az árak valódi jelentését, és például keverik az árbevétellel, amely az ár és az eladott mennyiség szorzata. Vagyis egyfajta pénzügyi mutatónak tekintik az árat, miközben önmagában semmit sem tudunk egy cég pénzügyi helyzetéről csak az árai ismeretében.
Az árral elsődlegesen pozicionálunk, egy meghatározott üzleti és marketing célt teljesítünk. Az ár egy marketing eszköz!
Lehet, hogy a legjobb árral (legolcsóbb) akarunk tarolni, vagy épp ellenkezőleg a presztízs árral kitűnni. Épp behatolunk egy piacra, vagy lefölözzük azt? Esetleg a stabil, azaz változatlan árazás a cégünk védjegyjegye?
Ráadásul ugyanaz a termékminőség eltérő áron mást és más jelent. Vagyis pusztán az ár meghatározása révén mást gondolnak róla a vevők, és más célcsoportokat szólít meg. Például egy alacsony minőséget drágán adni szimpla átverés, míg olcsón a bóvli kategória, aminek megvan a célcsoportja. Egy magas minőséget alacsony áron adni kiváló vétel széles célcsoportban, míg ugyanaz a magas minőség magas áron exkluzív termék egy szűken specifikált célcsoportnak.
A fentieket még módosíthatják térbeli, időbeli, és mennyiségi paraméterek is. Ugyanaz az üdítő a mozipénztárnál drágább, mint az ABC-ben, és a nyaralás olcsóbb utószezonban. Ha 10 alkalmas bérletet veszek, 11-szer úszhatok az uszodában.
Gondolj tehát az árazásra mint elsődlegesen marketing feladatra, és ne hagyd, hogy a pénzügyes eltérítsen az árcélok, és az árstratégia meghatározásában! A konkrét árképzésekben majd úgyis nélkülözhetetlen lesz - de ezekről beszélünk holnap .-)